Jalin Held an Online Ceremony to Lift the Spirit for Pancasila Day

Jalin Held an Online Ceremony to Lift the Spirit for Pancasila Day

Jakarta, 1st June 2020 – National Switching Company, PT Jalin Pembayaran Nusantara (JALIN) held an online ceremony to celebrate the birth of Pancasila  by using MS Teams platform that relayed the streaming broadcast of the ceremony from The State Palace, joined by all management and employees from their respective residences.

“The Pancasila spirit previously constructed by our founding fathers, hopefully can be implemented continuously up to today, even within the workplace, to make the Indonesian nation proud as its position as a sovereign country” said the President Director of PT Jalin Pembayaran Nusantara, Boyke Yurista upon his greetings before the ceremony streaming started, Monday (1/6).

The Pancasila Day commemoration that was held in the midst of the global Covid-19 pandemic, did not discourage the employee to keep following the ceremony that has started since 07.30 AM.

By complying with the health protocol of Covid-19 spread prevention, following up on the guidelines from the Pancasila Ideology Development Agency, the ceremony was held simultaneously online by 132 Jalin Employees.

The Birth of Pancasila is the speech title delivered by Soekarno on the Dokuritsu Junbi Cosakai Assembly (In Bahasa Indonesia : Badan Penyelidik Usaha Persiapan Kemerdekaan”) on June 1st 1945.

Within this speech the concept and initial formula of Pancasila was first put forward by Soekarno as the foundation of an Independent Indonesia. This speech was first delivered by Soekarno as an acclimation without any title and only then got the designation as “The Birth of Pancasila” by the former chairman of BPUPKI, Dr. Radjiman Wedyodiningrat in the preface of the book containing the speech which was then recorded by BPUPKI.

Since 2017, 1st of June officially became a national holiday in remembrance of “The Birth of Pancasila”.

Jalin 5 Minutes Coaching: Apa Itu Switching?

Jalin 5 Minutes Coaching: Apa Itu Switching?

Pasti kalian semua udah pernah denger istilah ‘switching’. Tapi sebetulnya, udah paham belum sih makna dari kata tersebut?

Switching adalah sistem elektronik yang dipakai untuk menghubungkan jalur komunikasi. Sementara pada industri sistem pembayaran, ‘switching’ services berfungsi menghubungkan sistem pemrosesan data transaksi antar bank. Setiap bank memerlukan sistem penghubung tersendiri untuk meneruskan data transaksi nasabahnya ke bank lain, sehingga inilah mengapa kita dikenakan biaya tambahan pada saat melakukan transaksi atau transfer ke bank yang berbeda. Nah, Jalin merupakan perusahaan switching nasional yang menawarkan kemudahan bertransaksi elektronik lewat jaringan #LINK.

Eits, tapi jangan khawatir biaya mahal. ATM Merah Putih bisa jadi solusi pembayaran kalau kamu nasabah dari salah satu bank Himbara (Bank Mandiri, BNI, BRI dan BTN). Satu ATM Merah Putih aja udah bisa digunakan oleh seluruh nasabah dari 4 bank Himbara karena mereka semua terhubung di satu jaringan. Iya, lewat jaringan Link yang dikelola Jalin. Mau tarik tunai atau sekedar cek saldo, bisa banget! Gratis lagi. Sedangkan untuk Transfer cuma dikenakan biaya 4 ribu rupiah aja antar sesama Himbara. Efisien, ekonomis & mudah, kan?

GPN – Pendukung Digital Payment Indonesia

GPN – Pendukung Digital Payment Indonesia

Kalian tau gak sih bahwa selama ini proses transaksi elektronik kita perputarannya ada di luar Negeri? Misalnya kamu sebagai nasabah Bank Mandiri melakukan pembayaran pembelian menggunakan mesin EDC (debit) Bank BNI, maka data transaksinya akan diproses keluar Negeri dulu sebelum diteruskan ke rekening penjual. Hal inilah yang membuat biaya tansaksi pembayaran elektronik kita mahal.
Nah sekarang udah ada solusinya, yaitu lewat Gerbang Pembayaran Nasional (GPN). Melalui sistem pembayaran yang terintegrasi ini kita sebagai masyarakat dapat menikmati transaksi elektronik dengan lebih aman, berkualitas, dan efisien.

Manfaatnya? Nih #Jalin kasih tau:
1. Kita sebagai nasabah dapat bertransaksi di semua mesin EDC bank seluruh Indonesia.
2. Kita gak akan lagi dikenakan biaya pembayaran menggunakan Debit oleh merchant.
3. Gak perlu bawa uang tunai dalam jumlah besar.
4. Perlindungan konsumen semakin terjaga dengan adanya pengamanan data transaksi nasabah.
5. Penurunan biaya pemrosesan transaksi, sehingga biaya administrasi lebih murah.

Keren banget kan? Makanya, yuk segera tukar kartu ATM/Debit kamu dengan yang berlogo GPN. Kartu GPN tersedia di seluruh bank di Indonesia. GPN aman, andal dan terpercaya.

Jalin Kick-Off Acara Internal Jalin Ngopi – Jalin Ngobrol Hepi!

Jalin Kick-Off Acara Internal Jalin Ngopi – Jalin Ngobrol Hepi!

Jumat, 10 Agustus 2018 – Jalin memulai acara rutin internal bertajuk “Jalin Ngopi, Jalin Ngobrol Hepi!” atas inisiatif dan semangat para karyawan yang ingin berbagi informasi mengenai isu-isu di industri sistem pembayaran yang sedang berkembang. Bertempat di Menara Dea Tower 1, Mega Kuningan – Jakarta, acara Jalin Ngopi ini diikuti oleh seluruh karyawan Jalin beserta teman-teman dari bank Himbara yaitu Bank Mandiri, BRI, BNI dan BTN.

Topik yang dibahas pada bulan ini adalah Gerbang Pembayaran Nasional (GPN), sebuah agenda sentral di industri saat ini. Ilma Jayanti dan Melani Anugrahani sebagai speakers menggiring obrolan interaktif dengan penuh semangat.
“GPN ini bukan cuma memindahkan proses pemrosesan transaksi ke dalam Negeri aja, tetapi juga meningkatkan perlindungan data konsumen. Jadi pastinya lebih aman karena data transaksi nasabah gak perlu lagi ‘jalan-jalan’ dulu ke luar Negeri. Belum lagi lebih praktis karena kartu Debit berlogo GPN ini bisa digunakan pada mesin EDC Bank di seluruh Indonesia.” Kata Ilma ketika ditanya mengenai manfaat GPN.

Acara ditutup dengan Penampilan Sulap dari teman Himbara, Deka (@hendradeka), yang sukses membuat seluruh penonton terhibur. Hepi banget deh!

Sampai jumpa di #JalinNgopi selanjutnya!

2017 Strategic Initiative

2017 Strategic Initiative

Business Initiative of ATM Switching Services

ATM Switching services was initiated with the acquisition of ATM Switching Link business through a Business Transition Agreement between PT Sigma Cipta Caraka and PT Jalin Pembayaran Nusantara, signed on February 24, 2017. The agreement came into effect on March 31, 2017, followed by request to get license of Switching and Clearing ATM Organizer Principal that was realized on February 27, 2017. Subsequently, Jalin started the service’s operational activities on April 1, 2017 in accordance with the time corridor stipulated by Bank of Indonesia.

In 2017 in order to expand the business scale of Jalin in the future, management has made various steps to increase the number of ATM Link members, which not only rely on customers from Himbara but also from Himbara group and other banks. As the initial stage, the Company has signed an MoU Cooperation of Link Network Service with BRI Syariah and BCA.

Involvement in National Payment Gateway/Gerbang Pembayaran Nasional (NPG).

The National Payment Gateway (NPG) is an initiative of Bank of Indonesia (BI) to integrate various payment channels in order to facilitate various electronic payment transactions in Indonesia. It is intended that APMK (Alat Pembayaran Menggunakan Kartu), electronic money and e-Commerce transactions are processed domestically using National standard, infrastructure and cards. Jalin actively joined in NPG formulation forums since early 2017 until NPG was launched on December 4, 2017.

Jalin’s engagement on NPG includes: 1). Become a member of the Asosiasi Sistem Pembayaran Indonesia (ASPI) which serves as the NPG Standards Institute, 2). Become one of the NPG Switching Institute, and 3). Become one of the shareholders of PT Penyelesaian Transaksi Elektronik Nasional (PT PTEN) which acts as the NPG Services Agency.

Debit Switching Initiative

To achieve the implementation of Debit Switching services, Jalin has done several stages of development, such as obtaining permission as principal, development of On Network Debit services, and development for interconnection of NPG domestic debit. This Debit Switching service is fully operational along with the launched of NPG on December 4, 2017.